JC Attract  2005 Jarosław Cichocki, Poland,

E-mail: jarcicho AT interia.pl

M A I N

Zasady gry logicznej „JC Attract”

 

1. Gra przeznaczona jest dla 2 osób i jest rozgrywana na planszy 8x8 (lub 10x10, lub 12x12, lub 14x14, ...). Na początku gry plansza jest pusta.

2. Każdy gracz ma 32 (lub 50, lub 72, lub 98, ...) własne piony (białe lub czarne).

3. Gracze wykonują ruchy na przemian. Rozpoczyna gracz grający białymi pionami. Ruch składa się z dwóch czynności:

- Postawieniu na planszy własnego piona na dowolne wolne pole.

- Przysunięciu do tego piona o jedno pole wszystkich innych pionów znajdujących się w tym samym wierszu i tej samej kolumnie co postawiony pion. Przy czym należy przesuwać piony kolejno rozpoczynając od pionów stojących najbliżej postawionego piona. Przesuwać można tylko te piony, które mogą się przesunąć na wolne pole.

4. Po wykonaniu każdego ruchu gracze obliczają ilość białych i czarnych tak zwanych „pionów wygrywających”. „Pionem wygrywającym” jest każdy pion otoczony czterema pionami przeciwnika ustawionymi tak jak na rysunku.

 

o

 

o

 

x

 

o

 

o

 

Gra kończy się w przypadku gdy:

- Jeden z graczy ma więcej niż przeciwnik własnych „pionów wygrywających” – on jest zwycięzcą.

- Cała plansza jest zapełniona pionami bez wyłonienia zwycięzcy – jest remis.

 

 

Przykład 1. Przedstawia cztery pierwsze przykładowe ruchy.

 

Rysunek 1a. Biały pion (o) staje na B1.

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

o

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

Rysunek 1b. Czarny pion (x) staje na B8. Zgodnie z zasadami gry pion z B1 przesuwa się na B2.

 

8

 

x

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

o

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

Rysunek 1c. Biały pion staje na E2. Pion z B2 przesuwa się na C2.

 

8

 

x

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

o

 

o

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

Rysunek 1d. Czarny pion staje na B2. Przesuwają się piony z B8 na B7 i z E2 na D2. Pion na C2 nie może się przesunąć, zostaje na C2.

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

x

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

x

o

o

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

 

Przykład 2. Biały pion staje się „pionem wygrywającym”.

 

Rysunek 2a. Przykładowa sytuacja na planszy.

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

o

 

 

 

 

6

o

 

 

x

 

 

 

 

5

 

x

 

 

 

 

 

 

4

 

o

 

 

o

 

 

 

3

 

x

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

x

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

Rysunek 2b. Biały pion staje na D4. Biały pion na C4 staje się zgodnie z zasadami gry „pionem wygrywającym” (otoczony jest czterema pionami przeciwnika). Białe wygrywają.

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

6

o

 

 

o

 

 

 

 

5

 

x

 

x

 

 

 

 

4

 

 

o

o

o

 

 

 

3

 

x

 

x

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

 

Przykład 3. Taka sama liczba pionów białych i czarnych staje się „pionami wygrywającymi”.

 

Rysunek 3a. Przykładowa sytuacja na planszy.

 

8

 

 

 

o

 

 

 

 

7

 

o

o

x

 

 

 

 

6

 

x

x

o

 

 

 

 

5

 

o

o

x

 

 

 

 

4

 

x

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

Rysunek 3b. Czarny pion staje na D1. Biały pion na C5 i czarny na C6 stają się „pionami wygrywającymi”. Taka sama liczba „pionów wygrywających” obu graczy. Gra toczy się dalej.

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

o

o

o

 

 

 

 

6

 

x

x

x

 

 

 

 

5

 

o

o

o

 

 

 

 

4

 

x

 

x

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

x

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

 

 Początkującym proponuję naukę gry na planszy o wymiarach 8x8, później, w zależności od potrzeb, grę na planszy 10x10, 12x12 (plansza standardowa), 14x14 (plansza mistrzowska) lub większej.

 

 

Zadanie. Czarne (x) rozpoczynają i wygrywają w drugim posunięciu.

 

12    

o

 

o

x

 

o

       
11  

x

o

 

x

o

x

x

x

o

   
10  

x

x

o

       

o

 

o

 
9  

x

x

o

o

o

 

x

o

o

o

 

8

 

 

o

 

x

x

x

o

x

x

 

x

7

 

o

 

o

 

 

 

 

 

x

x

o

6

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

5

x

x

 

 

 

 

 

 

 

 

o

x

4

o

o

 

x

 

x

 

 

 

 

x

o

3

 

o

x

 

x

x

 

o

x

o

o

x

2

 

 

 

x

o

x

o

o

x

x

x

o

1

 

 

 

o

 

 

 

 

o

x

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H I J K

L

 

M A I N