JC Shock  2007 Jarosław Cichocki, Poland,

E-mail: jarcicho AT interia.pl

M A I N

Zasady gry logicznej „JC Shock”

 

1. Gra przeznaczona jest dla 2 osób i jest rozgrywana na planszy 8x8 [9x9, ...]. Na początku gry plansza jest pusta.

2. Każdy z graczy ma 31 własnych pionów [40, ...](białych lub czarnych).

3. Gracze wykonują ruchy na przemian. Rozpoczyna gracz grający białymi pionami. Ruch składa się z dwóch czynności:

- Postawieniu na planszy własnego piona na dowolne wolne pole.

- Przysunięciu do tego piona o jedno pole wszystkich innych pionów znajdujących się w tym samym wierszu i tej samej kolumnie co postawiony pion. Przy czym należy przesuwać piony kolejno rozpoczynając od pionów stojących najbliżej postawionego piona. Przesuwać można tylko te piony, które mogą się przesunąć na wolne pole.

4. Gra kończy się gdy gracze postawią na planszy wszystkie piony. Wygrywa ten z graczy, któremu uda się utworzyć większą ilość kolejno ustawionych w poziomie lub pionie:

[- 9 pionów przeciwnika, a jeśli ich nie ma lub ich ilość jest równa wtedy;]

- 8 pionów przeciwnika, a jeśli ich nie ma lub ich ilość jest równa wtedy;

- 7 pionów przeciwnika, a jeśli ich nie ma lub ich ilość jest równa wtedy;

- 6 pionów przeciwnika, a jeśli ich nie ma lub ich ilość jest równa wtedy; 

- 5 pionów przeciwnika, a jeśli ich nie ma lub ich ilość jest równa wtedy;

- 4 pionów przeciwnika, a jeśli ich nie ma lub ich ilość jest równa wtedy;

- 3 pionów przeciwnika, a jeśli ich nie ma lub ich ilość jest równa wtedy;

jest remis.

 

 

 

Przykład 1. Przedstawia cztery pierwsze przykładowe ruchy.

 

Rysunek 1a. Biały pion (o) staje na B1.

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

o

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

Rysunek 1b. Czarny pion (x) staje na B8. Zgodnie z zasadami gry pion z B1 przesuwa się na B2.

 

8

 

x

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

o

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

Rysunek 1c. Biały pion staje na E2. Pion z B2 przesuwa się na C2.

 

8

 

x

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

o

 

o

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

Rysunek 1d. Czarny pion staje na B2. Przesuwają się piony z B8 na B7 i z E2 na D2. Pion na C2 nie może się przesunąć, zostaje na C2.

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

x

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

x

o

o

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

 

Przykład 2. Przykładowy koniec gry. Wszystkie 62 piony stoją na planszy. Wygrały białe (o) - 5 pionów przeciwnika (x) jest ustawionych kolejno na pozycjach: A6,B6,C6,D6,E6.

 

8

x

o

o

o

x

x

x

 

7

o

o

x

o

o

x

o

x

6

x

x

x

x

x

o

o

o

5

o

x

o

o

x

o

o

x

4

o

o

o

x

o

x

o

o

3

o

x

x

x

o

o

x

x

2

o

o

x

o

x

o

x

x

1

 

x

x

x

x

o

x

o

 

A

B

C

D

E

F

G

H

 

M A I N